Természet a képernyődön
Nature on Your Screen
Ökológiai Modellezés
A modell felépítése
Programunkban az ökológiai rendszer működését terület- és időegységekre bontjuk, valamint bevezetünk néhány egyszerű szabályt; melynek következményeképp a bonyolult, biológiai természetű működés informatikailag nyomon követhetővé válik. A négyzetrács egységeit fajok szerinti síkokra bontjuk, itt helyezzük el a tanulmányozni kívánt egyedeket.
A rácsot periodikus határfeltétellel, míg az egyedeket mozgáskényszerrel ruháztuk fel, növelve ezzel az élőlények találkozási valószínűségét. Az áttekinthetőséget szem előtt tartva kijelentettük, hogy egy mezőn adott fogyasztó populációból és vele predációs kölcsönhatásban lévő populációkból összesen egy egyed tartózkodhat (ez egy meghatározó sűrűségfüggő hatás a valós ökoszisztémákban is: ha nő az egységnyi területre jutó egyedek száma, csökken a rendelkezésre álló táplálék, nő a járványok esélye, csökkennek az egyedek túlélési esélyei). Azzal a megszorítással, miszerint egy mezőn egyszerre csak egy élőlény tartózkodhat, elhanyagolhatjuk az imént említett sűrűségfüggő hatást.
Lehetséges esetek
Miután sikeresen felállítottuk a modellt, és találtunk valósághű, stabil konfigurációt, lehetőségünk nyílik tesztelni azt az emberi hatások által teremtett körülmények között. Az első ilyen lehetőség a peszticidek bevetése, mellyel bármely populáció egyedszámát azonnal csökkenthetjük, illetve megvizsgálhatjuk, hogyan hat egy ilyen "kártevőcsökkentés" az elsődleges fogyasztóval táplálkozó másodlagos fogyasztóra. Ezekkel az attribútumokkal sikerült egy absztrakt ökoszisztémát modelleznünk, és találtunk olyan paraméterkombinációkat, amelyek négy trofikus szint egyidejű futtatását tették lehetővé; ezek segítségével reprodukálhatóak a valós ökoszisztémák ismert eseményei.